Beeldend kunstenaar Ewout Vis

Aanvankelijk hield Ewout Vis zich voornamelijk bezig met tekenen en schilderen

maar geleidelijk ontwikkelde zich een toenemende interesse voor de ruimtelijke

kant van een schilderij. Hij wilde de statische kant van een tweedimensionaal vlak

doorbreken.


In 2009 werd zijn aandacht getrokken door het breukvlak van een ruit, het was net

of hij een andere kwaliteit glas zag, zoveel meer sprankeling en levendigheid

gecombineerd met een zekere robuustheid die aan erts deed denken. De wens

ontstond om specifiek het breukvlak van het glas als materiaal in zijn schilderijen

te verwerken. Al snel begon het glas hem meer te fascineren dan de verf. Zo kwam

hij tot het maken van glazen wandpanelen.


Hoewel zijn wandpanelen een bepaalde ruimtelijkheid hebben ziet hij ze toch in

eerste instantie als schilderijen. Het gaat vooral over de lichte en donkere tonen

die in het werk ontstaan en zo een beeld vormen. Het spannende aan de panelen is

dat de lichte en donkere vlakken niet vast liggen. Zij worden namelijk gevormd

door de wijze waarop het licht op het paneel valt en de hoek waaronder het paneel

wordt gezien. Ook de intensiteit van het licht heeft duidelijke invloed op het werk.

Wanneer de werken op een plek hangen waar het natuurlijke daglicht aanwezig is

komen al deze aspecten vanzelf aan bod. Het glas speelt met het licht en schildert

zo een eindeloze reeks van beelden.


Ewout Vis studeerde in 1991 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten te

Arnhem in de richting autonome kunst en is sindsdien werkzaam als beeldend

kunstenaar. Op veel tentoonstellingen in Nederland, België en Duitsland was zijn

werk te zien.


Fotografie met digitale kunst en Glazen wandpanelen.

Tijdens de expositie van 8 september t/m 13 oktober 2019 in het Franz Pfanner

Huis, Park Klein Vink in Arcen wordt werk getoond van de kunstenaars Marion

Birkholz en Ewout Vis.


Fotografe en digitaal kunstenares Marion Birkholz

Marion Birkholz gebruikt de fotografie niet als een instrument voor uitsluitend

afbeeldingen. Fotografie en digitale technieken zijn voor haar gereedschappen die

zij doelgericht gebruikt om haar verhalen uit te beelden.


Haar digitale werken zijn een visuele benadering van onderwerpen, plaatsen en

mensen. Het is altijd een uitnodiging om tussen de regels door te lezen, zich in de

afbeelding te verplaatsen, de protagonist van de scène te worden en zich in de

verschillende tijd- en beeldniveaus te verdiepen. Zij tracht het evenwicht te

vinden tussen het voor de hand liggende en het onuitgesprokene.


Marion Birkholz volgde de studie “Visuelle Kommunikation” aan de Fachhochschule

in Aken met als hoofdvakken: fotografie en schilderkunst en sloot de opleiding in

1992 af met het behalen van het diploma “Designer”. Tot 1997 was zij Art-Director

bij Grey in Düsseldorf en sindsdien is zij freelance fotografe en digitaal kunstenares

met een eigen atelier in Düsseldorf en sinds kort tentoongestelde werken in

galerieplus in Recklinghausen.

Haar werken waren te zien op tal van exposities in Duitsland o.a. in Aken, Berlijn,

Dresden, Düsseldorf, Keulen en München. Maar ook in andere landen werden haar

werken tentoongesteld o.a. in Athene, Maastricht, Wenen en Gran Canaria.

Zij was in 2016 Digital Artist Portrait van de Renault Promotion Tour in Duitsland en

Kunstprijswinnares 2017 van Art’pu:l Eupen, België.